
Terschelling, Nederländerna
ELA Container Nederland BV, Groningen; ELA Container Engineering GmbH, Haren (Ems)
1 specialcontainer i stål
15 m²
Torkcontainer
Ytterväggar: Blågrå, RAL 7031 och ultramarinblå, RAL 5002, innerväggar och tak: Galvaniserade släta stålplåtar
Rostfritt stål
Särskilda yttermått enligt kundens önskemål: 4 x 3,80 x 2,60 meter, golvbeläggning med golvbrunn i rostfritt stål, isolering av väggar, golv och dörrar, ventilationssystem med axialfläkt, invändig beklädnad av galvaniserade, släta stålplåtar, takförstärkningar med fästen, speciallackering
Köpt
Flera år
I över 200 år har Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), den nederländska motsvarigheten till sjöräddningssällskapet, räddat människor till sjöss och på stora inre vattenvägar. Med 45 räddningsstationer, 1 500 frivilliga och 75 räddningsbåtar är KNRM redo att rycka ut dygnet runt, året om, oavsett väder. Dessutom erbjuder KNRM:s Radio Medicinska Tjänst (RMD) stöd till sjömän på alla världshav. I samarbete med ELA Container Nederland har ELA Container Engineering (ECE) utvecklat och levererat en specialanpassad torkcontainer för överlevnadsdräkter åt de frivilliga sjöräddarna vid KNRM:s station på Terschelling.


Eftersom standardcontainrar inte uppfyllde kundens specifika krav, utvecklades en specialbyggd stålkontainer enligt KNRM:s önskemål. Containern, med yttermåtten 4 x 3,80 x 2,60 meter, är utrustad med en rad anpassade lösningar. Golvet är belagt med rostfritt stål och har ett integrerat avlopp, medan omfattande isolering i väggar, golv och dörrar säkerställer optimala torkförhållanden. Invändigt är containern klädd med galvaniserade, släta stålplåtar, och förstärkta takpaneler med hållare gör det möjligt att säkert hänga upp de tunga överlevnadsdräkterna. För att driva torksystemet har en kraftfull elektrisk installation på 400V / 32A installerats.
ELA Container Engineerings uppgift är att hantera just sådana speciella utmaningar och utveckla den optimala lösningen tillsammans med kunderna. ”Förutom den grundläggande funktionen att torka överlevnadsdräkter var användningen av väder- och saltvattenbeständiga material avgörande”, berättar Topphoff. Lackeringen - här i färgerna blågrått och ultramarinblått - måste också tåla de tuffa förhållandena vid Nordsjön.
Torkcontainern levererades med lastbil med lyftkran via färjeförbindelsen Harlingen-Terschelling. ECE:s monteringsteam utförde den professionella installationen på plats, vilket möjliggjorde en nyckelfärdig överlämning till KNRM.
”Den nya torkcontainern är speciellt designad och byggd enligt våra behov”, säger Jeroen Wooning, Relationship Manager & Fundraiser på KNRM. Den installerade tekniken säkerställer att operativ beredskap kan uppnås ännu snabbare. ”Istället för de tidigare tio minuterna behöver våra besättningar nu bara fem minuter för att ge sig av till platsen för nödsituationen,” tillägger Gert-Jan Wijker, projektledare och teknisk chef på KNRM IJmuiden.